طی بیانیه ای؛

شی جینپینگ: پکن دوست کشورهای منطقه اقیانوسیه است

شی جینپینگ: پکن دوست کشورهای منطقه اقیانوسیه است

رئیس جمهور چین به مناسبت برگزاری نشست ۱۰ کشور اقیانوسیه و چین در فیجی، از تمایل پکن در ساخت آینده ای مشترک با کشورهای مذکور در منطقه یادشده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین امروز دوشنبه در بیانیه ای به مناسبت نشست وزرای خارجه کشورهای اقیانوسیه وچین اعلام کرد که پکن فارغ از تحولات و تغییرات در عرصه بین الملل، همیشه دوستی خوب برای کشورهای اقیانوسیه خواهد بود.

شی در این باره افزود که پکن مایل است با کشورهای اقیانوسیه در جهت «ایجاد جامعه ای با آینده مشترک» همکاری نماید.

اظهارات رئیس جمهور چین در پی آن بیان بیان می شود که «وانگ ئی» وزیر خارجه این کشور در ادامه سفر خود به جزایر واقع در اقیانوسیه، امروز دوشنبه در کشور فیجی با همتایان خود از ۱۰ کشور اقیانوسیه دیدار کرد.

برخی از کشورهای حاضر در این نشست عبارتند از «ساموآ»، «تونگا»، «کریباتی»، «پاپوآ گینه نو»، «واناتو»، جزایر سلیمان.

همچنین پیش نویس بیانیه این نشست و برنامه اقدام پنج ساله که چین به کشورهای دعوت شده ارسال کرده، نشان می دهد که پکن به دنبال تجارت منطقه ای توافقنامه امنیتی گسترده با کشورهای یادشده است.

وزیر خارجه چین پیش از سفر خود به فیجی، دیداری از کشور «ساموآ» داشت. وی در این باره اعلام کرده بود که گفتگوهایی با مقامات عالی رتبه این کشور درباره منافع و نگرانی های متقابل انجام داده و همچنین توافقنامه ای دوجانبه نیز در زمینه همکاری های اقتصادی و فنی نیز بین دو طرف امضا شده است.

پکن اخیرا نیز یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان منعقد کرده است که از سوی غربی ها به ویژه استرالیا متهم به ایجاد پایگاه نظامی در جزایر مذکور شد. وزارت خارجه چین نیز با تکذیب این ادعا اعلام کرد که پیمان پکن با جزایر سلیمان شفاف است و هیچ طرف ثالثی را هدف قرار نمی دهد و برخلاف کشورهای غربی را موجب ایجاد رقابت نظامی در منطقه اقیانوس آرام قلمداد کرد.

نفوذ و گسترش قدرت پکن در منطقه عظیم آسیا-اقیانوسیه که در سیاست جدید کاخ سفید «ایندوپاسیفیک» خوانده می شود، به مذاق غربی ها و در راس آنها آمریکا به هیچ وجه خوش نمی آید.

واشنگتن در راستای سیاست یادشده سعی دارد که از طرق مختلف همانند تحریک مناطق جدایی طلب در چین، حضور نظامی گسترده در منطقه، ایجاد معاهدات و قراردادهای نظامی با کشورهای منطقه و... قدرت روزافزون پکن را به چالش بکشد.

کد خبر 5502656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha